LAG&RÄTT!


Vi hade SO-lektion idag i skolan och just nu håller vi på med LAG&RÄTT på lektionerna, diskuterar om alla lagar&oskrivna lagar och stöld,misshandel&allt det där som händer idag. Idag fick vi kolla på en 25-minutersfilm. Jag mådde inte bra efter den. Först o främst kan jag säga att det handla om mobbning,stöld,våldtäkt&rån och kanske något mer. Det var inte inspelat i verkligheten men det va skådespelare som spelade scenerna och det händer ju verkligen i verkligheten. När vi hade sätt den och när vi såg den så fick jag en konstig känsla. Jag har inte alls tänkt den tanken förr. igentligen tror man att man är så trygg och att allt är så bra just då, men när man verkligen får reda på vad som händer igentligen börjar man tänka, det händer i sjukt många skolor&samhällen idag, och det är skrämmande. Eftertanken efter filmen var att jag bara ville slå till dom som betedde sig negativt, men sen så fick jag en bättre tanke kanske, att hjälpa den utsatta personen från det som händer med den. Jag är nog inte ensam om att vilja stoppa våld o annat som stör idag. men man tänker igentligen, hur skulle jag, lilla jag, kunna hjälpa någon annan att stoppa detta. Jag tror att man nog får samla ihop massvis som stoppar detta/demostrerar eller bara hoppas&be för att detta ska sluta. Just nu vill jag bara kunna ha superkrafter eller något annat som stoppar, jag känner så mkt för detta just nu. det var endå bra att vi såg denna videon idag, för då börjar man verkligen tänka till..iallafall jag. Men som sagt man får hoppas&be för att detta ska stoppas, för såhär ska det inte vara, om man inte börjar göra något nu så kommer det bli värre..och det vill man inte ha, eller? istället för att låta det va så kan man iallafall så ett litet frö, vem vet, det kanske blir en förendring eller iallafall en liten förendring i dagens samhälle. jag säger bara: STOPPA DETTA SÅ FORT SOM MÖJLIGT NI SOM VILL HA EN BÄTTRE&FREDLIGARE VÄRLD,JAG TÄNKER IALLAFALL FÖRSÖKA!!

Kommentarer
Postat av: amanda j (:

Jag mådde också dåligt när vi såg filmen och efter den! Jag hade typ ont i magen:/ Det är precis som du säger, men känner ju sig så trygg själv, men egentligen kan det ju hända typ när som helst och vem som helst..!

2009-11-19 @ 14:59:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback